Bali 2. Pura Basakih

17 augustus 2013 - Bali, Indonesië

Gisteren de grootste Hindoe tempel van Bali, de Purah Baskih, bezocht. Behalve dat dit een prachtig bouwwerk is, gebouwd in de 14e t/m de 18 e eeuw, ligt de tempel aan de voet van de Gunung Agung, de vulkaan van ruim 3km hoog. Ook de locatie en het uitzicht is dus prachtig. Dagelijks zijn hier ceremonies, jaarlijks is er in het voorjaar een groot feest waarbij, naar het schijnt, Hindoes uit heel Bali de tempel bezoeken. Een keer in de 100 jaar (2079) is er een heel groot feest waarbij Hindoes van over de hele wereld komen offeren. De tempel heet dan ook niet voor niets de Mothertemple.

Verder het waterpaleis in Tirtagangga, wat in de afgelopen 20 jaar mooi gerestaureerd is. Het Paleis met baden, vijvers, sproeiers en fonteinen, dat oorspronkelijk gebouwd is in 1947 voor de koning en familie van Karangasem Amlapurian, wordt nu gebruikt als was en bad ruimte door de Indonesiers. Het water dat komt uit het grondwater onder de reusachtige Rijasaboom is heilig, en mag alleen gebruikt worden voor ceremonies. Een ding is zeker, deze koning had het goed voor elkaar, een geweldige plaats om tot rust te komen.

Verder zagen we een koffie plantage waar we o.a. de heerlijke maar zelfs voor Indonesische begrippen peperdure kopi Luwang dronken. De bonen van deze koffie komen uit de mest van de Civetkat, wordt gereinigd met heet water, en gebrand en gemalen. Omdat de Civetkat alleen de aller lekkerste bonen eet, krijgen ook wij deze in onze koffie. het idee is wel wat vreemd, maar het smaakt goed. Verder het koffie branden gezien, en er werd ook op een simpele mooie manier raki en kokosolie gemaakt. We zagen vele kruiden planten en fruit bomen en struiken. Onder andere de Salak, heerlijk, het groeit alleen wel aan een akelig stekelige lage palm. Ik was het meest verrukt van de kaneel struik, dit ruikt zo lekker van een vers blaadje.

We genoten tussen de middag van een Indonesisch buffet waar Jort ruim 20 sateetjes wegwerkte. We zater met z'n drietjes op een rij, eerste rang, met uitzicht op de sawah's. Tja onze geweldige chauffeur op Bali, Maddy, weet de plekjes te vinden.

Ook het waterpaleis in Ujung, gebouwd in het begin van de 20e eeuw voor de laatste koninklijk heerser van Bali, is de moeite waard. Omdat dit niet echt een toeristische trekpleiser is een oase van rust en koelte door het vele water en de zee op een steenworp afstand. Alleen al de route erheen, kleine weggetjes dwars door de sawahs, is een hele ervaring, wat een uitzichten! Op de terugweg zagen we de zon achter de vulkaan verdwijnen, terwijl het onderste deel van deze reus in de wolken stond.

Nou jullie zijn wel weer even bijgepraat, de laatste dagen op Bali en dus van onze vakantie, zijn aangebroken. We zullen nog wat snorkelen en vissen en hopen dus nog een keer verse vis te eten. Ik zal een foto van " onze boot " op het blog zetten. groetjes Marion.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Luus:
    17 augustus 2013
    Hoi Marion, Wabbe en Jort,
    Mooie plek weer waar jullie zitten en dat met zo'n heerlijk uitzicht. Voor ons het laatste weekend voordat school weer begint. Myrte heeft al wel zin en.Renske niet (zoals altijd eigenlijk). Jullie nog maar even lekker genieten van alles. Hoop dat jullie nog verse vis eten dit weekend. Zal wel even doorbijten zijn weer zolang stilzitten in een vliegtuig terug. Toi toi.toi alvast. Kan ik nog wat boodschappen voor jullie doen zodat je er dinsdag niet op uit hoeft? . Groetjes voor allemaal en fijn weekend!! Luus. Woensdagmorgen 8.15 lopen Marion? ( hahaha) Deze week wel weer een keertje onze route gelopen , het mais staat erg hoog. lieve groetjes hoi hoi
  2. Wilma:
    17 augustus 2013
    Het klinkt allemaal weer geweldig en zo ziet het er ook uit!! Ben best een beetje jaloers hoor. Maandag beginnen wij weer, nog één echt vrij weekend en het regent...
    Geniet nog even daar, het is maar zó weer over.

Gisteren is Loanne hier geweest, was erg gezellig, is toch een super leuke meid! En ma heeft huisjes geregeld in Lauwersoog voor de herfstvakantie, die hebben we tegen die tijd vast weer hard nodig!

Groetjes van allemaal. XX
  3. Marion:
    18 augustus 2013
    Hoi Luus, dank voor je reactie. Kijk nog even op onze laatste foto, grote vangst! Als je toch boodschappen doet is het lekker als er een pak halfvolle melk is. Wij hopen aan het begin van de middag thuis te zijn en dan ga ik even naar Eelde. wat we heel fijn zouden vinden is als je ons van het station in Haren zou kunnen ophalen. Als het niet lukt gaan we gewoon met de bus hoor! Ik sms je zodra we op Schiphol zijn. Lieve groetjes, Marion.
  4. Marion:
    18 augustus 2013
    Hoi Wilma, geniet van je laatste vakantie weekend. Kijk nog even (samen met Ruurd, vindt hij vast leuk!) naar onze laatste foto. Ik sms als we dinsdag op Schiphol zijn. X. Marion.
  5. Luus:
    18 augustus 2013
    Hoi Marion, ophalen zal wel.lukken . Geen vaste plannen voor dinsdag geloof ik. sms is prima als.je.weer in ons natte kikkerlandje bent. gave vangst van de mannen. fijn weekend nog en alvast goede reis voor maandag. Tot dinsdag. liefs Luus